Kinderen hebben de toekomst. Dat ben je vast met ons eens? En vanuit deze overtuiging vinden we het belangrijk dat kinderen gezond opgroeien. Goed en gezond eten en voldoende beweging spelen hierbij een belangrijke rol. Toch zitten kinderen steeds meer en vaker. Zowel thuis als op school, waar digitale leermiddelen hun intrede doen en in sommige gevallen zelfs de overhand nemen. En dat terwijl kinderen een groot gedeelte van de tijd op school doorbrengen!
Juist daarom is het interessant om te kijken hoe we kinderen binnen het onderwijs in beweging kunnen brengen. Bewegend leren biedt hiervoor volop kansen! In onze vorige blog en whitepaper vertelden we je hier al (van)alles over. Maar, wat is het effect hiervan op kinderen? En welke voordelen heeft het voor het basisonderwijs? Wij kunnen er zo 1000 (en 1) noemen. In deze blog houden we het maar bij de belangrijkste 10 š
Het effect van bewegend leren op de ontwikkeling van kinderen
Fysiek Als we kijken naar de fysieke gezondheid van kinderen, dan gaat het vooral over factoren als lichaamssamenstelling (BMI), spierkracht, flexibiliteit, balans en uithoudingsvermogen. Bewegen heeft een positieve invloed op al deze factoren. Zo wordt in verschillend onderzoek aangetoond dat voldoende beweging bijdraagt aan het verminderen van het risico op obesitas, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Bewegen verlaagt de body mass index (BMI) en de vetmassa. Ook verbetert de insulinegevoeligheid van kinderen wanneer ze lekker in beweging komen. Maar wist je dat beweging ook een positief effect heeft op de kwaliteit van onze botten? Door te bewegen worden botten op een goede manier belast. Hierdoor wordt het bot dichter en sterker. En met een sterk skelet kan er maximaal bewogen worden.Kortom: kom maar op met dat klimrek!
Motorisch Lekker en veel bewegen kan alleen als je ook in staat bent om goed te kunnen bewegen. Een goed begin is immers het halve werk. Om goed te kunnen bewegen is een brede motorische basis noodzakelijk. Kinderen ontwikkelen dit tot een jaar of acht. Een brede motorische basis staat uit vaardigheden als lopen, rennen en springen, maar ook balansvaardigheden en objectvaardigheden als gooien, vangen, slaan en het schoppen van een bal.
Hoe meer vaardigheden kinderen aanleren, hoe beter ze in staat zijn om die vaardigheden in verschillende variaties en omgevingen toe te passen. En dat dit handig is zou nog wel eens kunnen blijken uit het toenemende aantal botbreuken. In de afgelopen jaren is het aantal fracturen opgelopen door kinderen tijdens een gymles met 35% gestegen. Aangenomen wordt dat deze toename komt door motorische onhandigheid als resultaat van te weinig beweging.
Sociaal-emotioneel Door (samen) te bewegen worden kinderen uitgedaagd om allerlei sociale vaardigheden in te zetten. Een bal gooien en vangen vraagt bijvoorbeeld om een bepaalde mate van samenwerking en communicatie. En even wachten op je beurt voordat jij mag rennen doet een beroep op je verantwoordelijkheid en zelfdiscipline. Bewegen helpt kinderen om te leren omgaan met gevoelens en meningen van anderen en helpt hen zo bij aan het aangaan en uitbreiden van een sociaal netwerk.
Maar lekker bewegen zorgt ook gewoon voor veel plezier. En plezier is belangrijk als het gaat om het mentaal welbevinden van kinderen. Plezier werkt motiverend: wie makkelijk beweegt, beweegt met meer plezier en hoe meer plezier, hoe vaker je gaat bewegen. Dit weten we bij Springlab als geen ander. Daarom bieden alle beweegvormen van Springlab een glimlach-garantie. Succes verzekerd dus.
Cognitief ‘Bewegen is niet alleen goed voor je conditie, maar ook voor je cognitie‘, aldus Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie en bewegingswetenschappen. Dankzij neurologisch onderzoek weten we dat door te bewegen allerlei processen in het brein geactiveerd worden. En zeg je brein, dan zeg je leren.
De cognitieve ontwikkeling speelt zich af in het brein en is het mentale proces van opslaan, verwerken, terughalen en toepassen van kennis en informatie. Als je beweegt worden er allerlei processen in het brein geactiveerd. Zo zorgt beweging voor de aanmaak en toename van dopamine, adrenaline en endorfine. Deze stofjes zijn handig voor het leerproces, omdat ze aandacht en alertheid verhogen. Ook het aantal verbindingen tussen hersencellen groeit en dat kan helpen om eerder opgedane kennis of informatie op te halen. Heel handig dus als je alle hoofdsteden van Nederland uit je hoofd moet kennen.
De 10 belangrijkste voordelen van bewegend leren voor het basisonderwijs
Als juf of meester op of directeur van een basisschool, heb je vast al veel gehoord over bewegend leren als innovatie binnen het onderwijs. Maar, heb je er ook al wat mee gedaan? Wij geven je 10 redenen om er vandaag nog mee aan de slag te gaan. Dus haal die sportschoenen maar tevoorschijn, want van bewegend leren zorgt onder andere voor:
Meer focus en concentratie: door te bewegen tijdens het leren krijgen kinderen een boost van aandacht. De toename van dopamine, adrenaline en endorfines in de hersenen zorgt ervoor dat ze beter kunnen focussen op de lesstof.
Verbeterde cognitieve prestaties: beweging stimuleert de aanmaak van nieuwe hersencellen en versterkt de verbindingen tussen bestaande cellen. Dit leidt tot betere cognitieve prestaties en een verhoogd leervermogen.
Betere informatie-opname: actief bewegen tijdens het leren zorgt voor een betere doorbloeding van de hersenen. Dit verbetert de opname en verwerking van nieuwe informatie.
Verhoogde motivatie: bewegend leren maakt leren leuk en interactief. Kinderen voelen zich gemotiveerder omdat ze actief betrokken zijn bij het leerproces. Het plezier van bewegen draagt bij aan een positieve houding ten opzichte van leren.
Bevordering van samenwerking: bewegingsactiviteiten kunnen ook teamwork en samenwerking bevorderen. Kinderen leren communiceren, overleggen en problemen oplossen terwijl ze samen bewegen en leren.
Vermindering van onrustig gedrag: we kennen allemaal de wiebelende stoel en de onrustige benen van kinderen die te lang stil moeten zitten. Door bewegend leren kunnen kinderen hun energie kwijt en wordt onrustig gedrag verminderd.
Versterking van motorische vaardigheden: bewegend leren combineert leren met fysieke activiteit. Dit draagt bij aan de ontwikkeling en versterking van motorische vaardigheden, coƶrdinatie en balans.
Verhoogde gezondheid en welzijn: beweging is goed voor de algehele gezondheid en welzijn van kinderen. Het bevordert een gezonde levensstijl en draagt bij aan een betere fysieke conditie.
Creatieve denkvaardigheid: bewegend leren stimuleert ook de creatieve denkvaardigheden van kinderen. Door te bewegen en te leren in een speelse omgeving worden ze gestimuleerd om out-of-the-box te denken en nieuwe ideeƫn te genereren.
Langdurige impact: het mooie van bewegend leren is dat de voordelen niet beperkt blijven tot de korte termijn. Het legt een basis voor levenslang leren en een positieve houding ten opzichte van leren in het algemeen.
Wil je een overzicht van alle voordelen? Download dan hieronder (gratis) de volledige versie van deze blog en whitepaper.
Deelname aan de webinars is volledig gratis. Vul het formulier in om je aan te melden. Ken je iemand voor wie dit interessant is? Verwijs hem of haar dan naar deze pagina.
Heb je een vraag over deze blog? Over bewegend leren of het toepassen daarvan? Neem dan contact op met onze bewegend leren adviseur, Ben van der Burg. Je kunt hem bereiken via:
Wil je op de hoogte blijven van Springlab, bewegend leren, de Beweegvloer, Springloop en Fit & Vaardig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een e-mail update van ons!