Springlab
beweegimpact voor het basisonderwijs

Wij zijn Springlab. Wij creëren:

Beweegimpact

Onderzoek toont aan dat bijna de helft van de kinderen t/m 12 jaar in Nederland te weinig beweegt. Bij peuters is dit zelfs een schokkende 80%. Dit terwijl bewegen een (wetenschappelijk bewezen) groot positief effect heeft op de fysieke en mentale gezondheid van kinderen en op hun leerprestaties. Toch laten wij onze kinderen steeds meer stilzitten, vaak achter een schermpje. Thuis én op school!

Onze missie is om de bewegingsarmoede onder kinderen te verminderen en kinderen in het basisonderwijs in beweging te brengen. Dit doen we door onze kennis en expertise met jou te delen, je te adviseren en helpen door innovatieve oplossingen te bieden om bewegend leren toe te passen op school. In het klaslokaal én buiten, op het schoolplein!

Wij zijn Springlab. Wij creëren beweegimpact. Doe jij mee?

Meer over beweegimpact

Breng de kinderen van..

Jouw basisschool in beweging!

Op het leerplein met:

De Beweegvloer

Creëer een interactieve belevingswereld voor kinderen van groep 1 t/m 5, waarin zij spelen, bewegen, ontdekken en leren met hun hele lijf!

Naar de Beweegvloer

Op het schoolplein met:

Springloop

Met Springloop wordt iedere tablet omgetoverd tot bewegend leren spel (groep 1 t/m 8). Voor buiten, op het schoolplein. Rennen en scannen maar!

Naar Springloop

In het klaslokaal met:

Fit & Vaardig

Fit & Vaardig brengt bewegend leren naar het digibord. Kies uit één van de 800 (!) actieve taal- en rekenlessen voor groep 1 t/m 8 en BSO.

Naar Fit & Vaardig

De voordelen van

Bewegend leren

actief zijn en bewegen

Bewegen is..

Gezond

Bewegen is gewoon ontzettend goed voor kinderen. Door regelmatig te bewegen blijven zij niet alleen fysiek, maar ook mentaal gezond!

Meer focus en concentratie

Meer focus en..

Concentratie

Door leren af te wisselen of te combineren met bewegen, wordt de concentratie en de aandacht voor de lesstof verhoogd!

wetenschappelijk bewezen leerwinst

Betere prestaties en..

Leerwinst

Onderzoek laat zien dat bewegend leren leidt tot betere leerprestaties en zelfs kan zorgen voor een leerwinst van een aantal maanden!

Bewegend leren zorgt voor een beter zelfbeeld bij kinderen

Een beter zelfbeeld en..

Zelfvertrouwen

Actief bezig zijn en bewegen heeft een positief effect op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, hun zelfbeeld en zelfvertrouwen!

Bewegend leren zorgt voor meer plezier bij kinderen

Glimlach-garantie en..

Plezier

Bewegen zorgt gegarandeerd voor een glimlach op het gezicht van de kinderen. Plezier voor de leerlingen én de leerkracht!

Kinderen zijn gemaakt om te bewegen

We zijn gemaakt om te..

Bewegen

We doen ons lichaam en onze geest een groot plezier met bewegen. Vooral (jonge) kinderen zijn gemaakt om actief bezig te zijn!

Bewegend leren versus..

Bewegingsonderwijs

Er zit een verschil tussen bewegingsonderwijs en bewegend leren. Bewegingsonderwijs wordt ook wel lichamelijke opvoeding of gym genoemd. Het is een vak op de basisschool en in de wet is vastgelegd hoeveel uur er minimaal aan besteed wordt. Bewegend leren is een vorm van leren, het is een methodiek of aanpak. Het combineert lichamelijke activiteit met het leerproces. Hierdoor verbeteren cognitieve resultaten en bewegen de kinderen meer. Een win-win. Bewegend leren wordt vooral ingezet om kinderen lesstof te laten automatiseren. Er zijn 3 vormen van bewegend leren in het basisonderwijs:

  • Bewegen voor of na het leren: korte, actieve en beweeglijke pauzes die tussen het lesprogramma door worden aangeboden, zogenaamde energizers of beweegbreaks. Als leerkracht houdt je hiermee de energie van de klas of groep hoog.
  • Bewegen tijdens het leren: hierbij voeren leerlingen een beweging uit die niet gekoppeld is aan wat zij op dat moment leren. De beweging heeft in dit geval een puur fysiek en motorisch effect, maar is geen onderdeel van het leerproces.
  • Bewegen om te leren: hierbij worden educatieve elementen samen met beweging aangeboden. Leerlingen komen dus in beweging tijdens de lesactiviteit en de bewegingen zijn gekoppeld aan de lesstof. De meest effectieve vorm!
Meer over bewegend leren

Het effect van bewegend leren

Onderzoek

Kinderen hebben de toekomst, dat ben je vast met ons eens? Vanuit deze overtuiging vinden we het belangrijk dat kinderen gezond opgroeien. Goed en gezond eten en voldoende beweging spelen hierbij een belangrijke rol. Toch zitten kinderen steeds meer en vaker, zowel thuis als op school. Terwijl kinderen daar een groot gedeelte van hun tijd doorbrengen. Juist daarom is het interessant om te kijken hoe we kinderen binnen het onderwijs in beweging kunnen brengen.

Bewegend leren heeft een (bewezen) positief effect op de fysieke én mentale gezondheid van kinderen. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat bewegend leren bijdraagt aan de motorische, cognitieve én sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Wij doen regelmatig onderzoek naar het effect en de voordelen van bewegend leren op kinderen tot 13 jaar.

Samen met onder andere de Haagse Hogeschool, Rijksuniversiteit Groningen (RUG), UMCG en het Mulier Instituut, hebben we onderzoek gedaan naar het effect van bewegend leren op de gezondheid en ontwikkeling van kinderen. De fysieke activiteit is gemeten en het leerresultaat is vergeleken. Lees hier meer.

Naar het onderzoek

Zij creëren al beweegimpact

Onze ambassadeurs

Melle Schreij
Bewegend leren adviseur
"Wil je de kinderen van jouw locatie graag in beweging brengen, maar weet je niet zo goed hoe en waar te beginnen? Ik adviseer en help je graag. Samen vinden we dé manier en oplossing om beweegimpact te creëren!"
Melle Schreij is bewegend leren adviseur bij Springlab.
Karen Strengers
Voormalig directrice | DAK Kindercentra
"Het hoeft niet zittend, maar het kan ook lekker beweeglijk en spelend!"
"Digitale ontwikkelingen zijn niet meer weg te denken en het is ook die techniek die mensen enthousiast maakt om aan de slag te gaan. De Beweegvloer van Springlab laat zien dat dit niet zittend hoeft te zijn, maar ook lekker beweeglijk en spelend kan!"
Erna van der Sanden
Leerkracht | IKC De Vlieger
"De kinderen vinden het hartstikke leuk. Dat vind ik als leerkracht erg belangrijk!"
"Ik vind het zo leuk dat de kinderen met hun hele lijf bezig zijn en zo kunnen oefenen, leren, spelen en bewegen. De leermiddelen van Springlab hebben een hoge betrokkenheid. Bovendien vinden ze het hartstikke leuk. En dat vind ik als leerkracht erg belangrijk!"
Sander Gordijn
Influencer | Meester Sander
"Bewegend leren is de beste manier om kinderen voor te bereiden op hun toekomst!"
"Bewegend leren is de beste manier om kinderen voor te bereiden op hun toekomst. Ze leren door te doen, actief te zijn en te bewegen en zullen het daardoor beter onthouden. Ik steun Springlab en hun missie. Samen brengen we kinderen in beweging!"

Al 10 jaar in beweging

Springlab

Springlab is een social enterprise die als missie heeft om kinderen in beweging te krijgen en van bewegend leren de norm te maken. Dit doen wij door technologie te combineren met wetenschappelijke kennis, digitalisering met gamification en beweging met educatie. En ook nog eens op een duurzame manier. We denken niet in problemen, maar in oplossingen. We durven te dromen, maar ook vooral te doen. We kunnen 100% stralen, maar ook 100% falen. We zijn ambitieus, maar nemen onszelf nooit té serieus. We zijn creatief. We zijn innovatief. En we hebben vooral veel passie voor én plezier in het werk wat we doen!

En dit werk doen we natuurlijk niet alleen, want alleen samen bereik je de grootste dingen. Alleen samen veranderen we het onderwijs. Om bewegend leren tot een succes te maken hebben we onze partners keihard nodig. Daarom hebben wij in de afgelopen 10 jaar nauw samengewerkt met onder andere Humankind, Kind & Co, KION, Partou, Prokino en Spring Kinderopvang. Ook de G4-gemeentes (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) staan achter ons en ondersteunen ons met subsidie en investering. Inmiddels hebben al meer dan 500 locaties (basisscholen, kinderdagverblijven, BSO’s en IKC’s) zich aangesloten bij Springlab. Zij creëren dagelijks beweegimpact!

Meer over beweegimpact

Zij helpen jou met het creëren van beweegimpact

Ontmoet het team

Marloes van Gasteren

Chief Executive Officer

Pascal van Beek

Lead Product Team

Nina van As

Educatief Mastermind

Joey Fladderak

Lead Developer & Programmer

Carmen de Weerd

Game Designer

Marion Buijser

Support(er) & Training

Sam van Ling

Lead Operations & Support

Naomi Farla

Game Designer

Steven Kuperus

Game Programmer

Wouter van Gilst

Training & Implementatie

Martijn Zonnenberg

Content Marketeer