De missie van Springlab is om kinderen in beweging te brengen mét de digitale leermiddelen van nu, waaronder het digibord in het klaslokaal. De vraag was: gaan we dit zelf ontwikkelen óf gaan we samenwerken met een platform dat al bestaat? We hebben gekozen voor het laatste. Sinds dit jaar (2023) maakt Fit & Vaardig onderdeel uit van Springlab. Hiermee brengen we bewegend leren naar het klaslokaal. Samen met jou, als juf of meester op de basisschool, brengen we kinderen in beweging!
Nu horen wij je denken “Waarom zou ik deze vorm van bewegend leren toepassen?“. Het antwoord is simpel en ook nog eens wetenschappelijk onderzocht: kinderen leren beter als ze bewegen tijdens de les. Door kinderen te laten (in)oefenen en leren met hun hele lijf behaal je een leerwinst. Daarnaast is bewegen leuk én kunnen kinderen zich daarna beter concentreren. In het onderzoek* – dat je onderaan deze pagina gratis kunt downloaden – lees je meer over de langetermijneffecten van Fit & Vaardig op school. Goed voor jou om te weten, als leerkracht in het (speciaal) basisonderwijs!
Het onderzoek is gedaan door de Aletta Jacobs School of Public Health*. Er zijn maar liefst vijf partijen bij het onderzoeksproject voor Fit & Vaardig op school betrokken. Zij kregen ondersteuning van de Preventie Versneller, om deze interventie beschikbaar te maken voor zoveel mogelijk mensen.
Voor het onderzoek hebben leerkrachten in en rond Groningen twee jaar lessen gegeven op twaalf basisscholen aan groep 4 en 5. De kinderen kregen drie keer in de week bewegend taal- en rekenlessen van een half uur. De experimentele groep is afgezet tegen de controlegroep, die lessen volgden zonder te bewegen. Na twee jaar had de experimentele groep een leerwinst van vier maanden geboekt. Bovendien konden deze leerlingen zich beter concentreren op taken in de volgende les of het maken van een toets.
Esther Hartman is als Universitair Hoofddocent Bewegingswetenschappen vanuit het Universitair Medische Centrum Groningen (UMCG) betrokken bij Fit en vaardig op School. Lees hieronder wat zij te zegt over het onderzoek, bekijk het filmpje van RTL Nieuws of klik hier om het volledige onderzoeksartikel te lezen!
‘We hebben twee promotietrajecten gedaan en bij circa 500 kinderen in het basisonderwijs Fit en Vaardig geïmplementeerd en de effecten onderzocht. We hebben gekeken wat Fit en Vaardig doet met de taakgerichtheid, met de aandacht voor hun taak na een bewegingsles. Vanuit de literatuur is bekend dat er door matig tot intensief bewegen stoffen zoals endorfine vrijkomen in je hersenen, die ervoor zorgen dat je je aandacht beter kunt richten. We zagen dat de kinderen al na één Fit en Vaardigles taakgerichter zijn dan de kinderen uit de controlegroep. Een belangrijk resultaat, want beter kunnen focussen leidt tot betere schoolprestaties.’
– Esther Hartman, Universitair Hoofddocent Bewegingswetenschappen – UMCG
*De Aletta Jacobs School of Public Health is een samenwerkingsverband tussen de RUG, het UMCG, de Hanzehogeschool Groningen en NHL Stenden Hogeschool.
Freddie en Femke brengen de kinderen van jouw klas in beweging met ruim 800 actieve taal- en rekenlessen! Onderzoek toont namelijk aan dat:
Wil je meer weten over Fit & Vaardig en bewegend leren op het digibord? Klik dan hier of maak hieronder een proefaccount aan!
Wil je Fit & Vaardig gratis uitproberen in jouw klas en zelf ervaren hoe goed én eenvoudig de digibord-app werkt? Vul dan het formulier in en probeer het 60 dagen gratis!
Heb je een vraag over Fit & Vaardig of het onderzoek? Neem dan contact op met Ben, onze bewegend leren adviseur. Hij vertelt je graag meer! Je kunt hem bereiken via: