Jij gaat je eigen spel maken met Springloop Creators, wat leuk! Natuurlijk nemen wij je stap voor stap mee in het gebruik van de Springloop Creator, zodat het voor jou eenvoudig wordt om de spelvormen te kiezen en de gemaakte vragen in te vullen. Laten we van start gaan!
Na het openen van de Springloop Creator zie je het inlogscherm. Vraag je juf of meester om hier in te loggen. De inloggegevens zijn verstuurd via de e-mail.
Is het inloggen gelukt? Dan zie je dit startscherm.
Druk nu op de grote plusknop om een nieuw spel te maken. Vul de naam voor jullie game in en druk vervolgens op de knop ‘Maak’.
Heb je een Windows PC? Dan mag je ook nog de locatie waar je je game wilt opslaan selecteren.
Je komt meteen in het overzichtsscherm van je game. Hier kun je de titel, de spelbeschrijving en het spelicoon instellen en naar de invulschermen van de verschillende rondes gaan. Start je Springloop Creator opnieuw op? Dan kun je weer in dit scherm komen door in het startscherm op de knop van jullie game te drukken en dan te kiezen voor ‘Bewerken’.
Per ronde zie je hier welke spelvorm er is ingesteld en hoeveel vragen er al zijn gemaakt. We gaan nu de instellingen van ronde 1 invullen.
Kijk nu op je invulblad bij ronde 1. Welke spelvorm en vraagvorm heb jij gekozen?
Je ziet verschillende i-knopjes in het scherm. Wil je meer weten over de verschillende instellingen? Druk dan op deze informatieknoppen voor meer uitleg. Hier zie je bijvoorbeeld meer uitleg over de instelling ‘Spelvorm’.
Je kunt een informatiescherm sluiten met het kruisje rechtsboven.
Nu we klaar zijn met de ronde-instellingen van ronde 1 kunnen we de vragen gaan invullen.
Je hebt nu je eerste vraag aangemaakt. Druk op het potloodje rechts van de nieuwe vraag om deze in te vullen.
Afhankelijk van de vraagvorm die je hebt gekozen krijg je een ander vraagscherm te zien. Hieronder volgt het voorbeeld voor ‘Antwoorden verzamelen’ en voor ‘Zin compleet maken’.
Bij ‘Antwoorden verzamelen’ kun je de ‘Extra info’ leeg laten en mag je alleen de vraag invoeren. Vul nu 4 antwoorden in:
De standaard vraag ‘vul het gat in onderstaande zin op’ mag je laten staan. Op de plek waar je gat in de zin komt vul je … in. Hierdoor komt er 1 veld onder goede antwoorden bij. Nu zijn we klaar om de 4 antwoorden in te vullen:
Het is nu tijd om de vraag die je hebt ingevuld goed te controleren. Klopt deze helemaal? Vul dan ook de rest van de vragen in.
Jullie eerste vraag is gemaakt! Nu de eerste vraag is ingevuld kun je kijken hoe deze zometeen in Springloop eruit komt te zien. Klik hiervoor op de knop ‘Voorbeeld’ rechts in het scherm. Dit is een voorbeeld van een vraag voor spelvorm ‘Zoekplaat’. Je sluit dit scherm met het kruisje rechtsboven.
Ga nu op dezelfde manier aan de slag met ronde 2 & 3.
Kijk gerust terug in deze handleiding als je even niet meer weet wat je precies moet doen.
Jullie zijn nu klaar met Opdracht A van hoofdstuk 6! In de volgende stappen zul je de game titel en gameknop nog toevoegen om vervolgens jullie game te publiceren. Ga nu terug naar jullie werkboek om verder te gaan.