In de wereld van opvoeding en onderwijs is vroegtijdige taalontwikkeling van onschatbare waarde. Het tv programma EenVandaag gaf in hun uitzending van 13 maart aandacht aan de zorgen van basisschooldirecteuren omtrent de (taal)ontwikkelingsachterstanden van 4 jarigen.
Kinderen die een sterke basis leggen in taal, profiteren daar de rest van hun leven van. Maar wat als er een speelse en dynamische benadering is die niet alleen de taalontwikkeling bevordert, maar ook het plezier van het leren vergroot? Dat is waar bewegend leren en spelen om de hoek komt kijken.
Wat is een taalachterstand?
Een taalachterstand verwijst naar het ontwikkelingsverschil in taalvaardigheden tussen kinderen van dezelfde leeftijd. Het kan een voorbode zijn van moeilijkheden op latere leeftijd en kan variëren van een beperkte woordenschat tot problemen met het begrijpen en produceren van zinnen.
De kracht van bewegend leren en spelen
Traditioneel leren associëren we vaak met stilzitten en luisteren, maar voor jonge kinderen kan dit een uitdaging zijn. Bewegend leren en spelen biedt een alternatieve benadering die de natuurlijke nieuwsgierigheid en energie van kinderen omarmt. Waarom is dit zo effectief?
- Focus en concentratie: door bewegen en leren af te wisselen of zelfs te combineren wordt de aandacht van kinderen succesvol verhoogd.
- Sociale vaardigheden: spelend leren bevordert sociale interactie. Kinderen leren contact te maken, samen te werken en te communiceren terwijl ze samen spelen. Dit helpt bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het begrijpen van sociale dynamiek.
- Zelfvertrouwen en positief zelfbeeld: Bewegen heeft bij kinderen een geweldig positief effect op zelfvertrouwen, zelfbeeld en sociale vaardigheden.
- Schoolprestaties: steeds meer onderzoeken laten zien dat bewegend leren leidt tot indrukwekkende schoolprestaties.
- Glimlach-garantie en plezier: Bewegen zorgt gegarandeerd voor een glimlach op het gezicht van de kinderen. Plezier voor de kinderen én de pedagogisch medewerker en leerkracht!
- Last but not least: bewegen zit in ons DNA! We doen onszelf en ons lichaam een groot plezier met bewegen. We zijn er letterlijk voor gemaakt!
Praktische toepassing
Bewegend leren en spelen kan op verschillende manieren worden geïmplementeerd om mogelijke vroegtijdige taalachterstand te verminderen:
- Taalbewuste spelletjes: speelse activiteiten zoals rijmspelletjes, verhalen vertellen met bewegingen en liedjes zingen met gebaren bevorderen taalontwikkeling terwijl kinderen actief bezig zijn.
- Bewegingsactiviteiten met taalintegratie: dansen op muziek met tekst, het spelen van taalgerelateerde estafettespellen en het gebruik van lichaamsbewegingen om letters en klanken te verbinden zijn voorbeelden van activiteiten die beweging en taalintegratie combineren.
- Buitenexploratie: buiten zijn biedt talloze mogelijkheden voor bewegend leren. Kinderen kunnen de natuur ontdekken terwijl ze nieuwe woorden leren, zinnen construeren en verhalen bedenken over wat ze zien en ervaren.
En om het je makkelijk te maken, komen bovenstaande toepassingen terug in de bewegend leer- en spee loplossingen van Springlab. Benieuwd hoe dat eruit ziet in de praktijk? Lees dan snel verder >