Behind the scenes: zo maakten we een beweeggame voor 8+ op de BSO

14-08-2025

Door Pascal van Beek – Lead Product & Games bij Springlab

Wat leerden we uit het onderzoek?

Met een team van designers, programmeurs en een onderwijskundige brainstormden we:
Wat kun je allemaal doen met 15 stations en een tablet of smartphone met beweegsensoren?

De ideeën vlogen ons om de oren: escape rooms, zeeslag, beweeg-estafettes, Minecraft-achtige spellen. We labelden de ideeën op eigenschappen als samenwerken, competitie, racen en speuren, en op beweegintensiteit: laag, midden of hoog. Daaruit werkten we vier concepten verder uit.

De keuze: Party Games!

Uiteindelijk kozen we voor een concept waarin spelers in minigames strijden voor een plekje op het podium.

Waarom?
✔ Gevarieerd aanbod van spellen
✔ Aansprekend voor alle typen kinderen
✔ Dynamisch, actief en speels

Binnen een kernteam van 1 designer en 1 programmeur werkten we dit verder uit. Het thema? De Ruimte. Zo ontstond onze eerste Party Game: Astronautentraining.

Belangrijke keuzes tijdens de ontwikkeling

  • Offline spelen: Omdat internet buiten niet altijd betrouwbaar is, gebruiken we QR-codes om informatie uit te wisselen. Hierdoor wordt het samen scannen juist een leuk groepsmoment!
  • Beweegplezier + variatie: We maakten minigames met verschillende beweegintensiteiten: rennen, springen, verstoppen… voor ieder wat wils.
  • Groepsdynamiek: Astronautentraining is leuk voor 2 spelers, maar óók met 8 tegelijk.

We ontwikkelden 6 minigames, zoals:

  • Sneller dan het licht: Rennen maar!
  • Alien Alarm: Slim verstoppen.
  • Planeten veroveren: Teamwork.
  • Ruimtekennis: Quiztime.
  • Ruimteverkenner: Hoog springen.
  • Tekendetective: Wie hoort er niet bij?

Blog

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van Springlab, bewegend leren, de Beweegvloer, Springloop en Fit & Vaardig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een e-mail update van ons!
Meld je aan