Kom in beweging
mét de digitale media en leermiddelen van nu!
De optimale balans
Beweging mét digitale media
Van 24 t/m 31 maart zijn de Media Ukkie Dagen. Dit jaar is het thema hiervoor ‘Balans: beweging mét media’. Bij Springlab helpen wij, met onze oplossingen om bewegend leren toe te passen, pedagogisch medewerkers en leerkrachten om de juiste balans te vinden tussen (digitaal) mediagebruik en beweging. Lees hieronder hoe jij kinderen in beweging kunt brengen mét de digitale media en leermiddelen van nu.
Uit onderzoek van het Trimbos-instituut is gebleken dat de top 3 van stilzitten met gebruik van digitale media onder kinderen tot en met 12 jaar als volgt is:
1. Televisie kijken
2. Gebruik van (swipen) smartphone of tablet
3. Gamen op gaming console
Tv kijken is hiervan nog de meest ‘actieve’ manier van stilzitten, omdat de houding van kinderen minder statisch is. Kinderen kunnen voor een televisie gaan staan en op deze manier toch vrijer bewegen.
Digitale media wordt door ouders voornamelijk ingezet voor vermaak en het creëren van rust in huis of binnen het gezin. Ook in de kinderopvang en in het klaslokaal zijn de digitale leermiddelen niet meer weg te denken. Deze media worden veelal zittend gebruikt, terwijl actief bezig zijn en bewegen juist bijdraagt aan de focus (rust) en concentratie van kinderen én een positief (bewezen) effect heeft op de gezondheid en het leerproces.
Daarnaast wordt digitale media vaak individueel ingezet voor en gebruikt door kinderen. Terwijl het samen en in groepsverband gebruiken grote sociale voordelen heeft. Wat dacht je bijvoorbeeld van leren delen en samenwerken? En het meedoen met leeftijds- en klasgenootjes.
Tot slot wordt digitale media veelal binnen gebruikt, daar waar we de kinderen kunnen zien en hun ‘activiteiten’ in de gaten kunnen houden. Waarom kan en mag dit niet buiten? Buiten zijn stimuleert beweging en de frisse lucht heeft ook nog eens effect op de lichamelijk en mentale gezondheid.
Hierover later meer. Eerst geven we jou, als pedagogisch medewerker of leerkracht, alvast 5 praktische tips om vanaf vandaag al verschil te maken én ‘jouw’ kinderen in beweging te brengen mét gebruik van de digitale media en leermiddelen van nu!
5 tips om in beweging te komen mét digitale media
Tip 1: stimuleer bij gebruik van digitale media en leermiddelen altijd een actieve houding. Laat kinderen meedoen met wat ze zien of horen.
Tip 2: zet digitale media en leermiddelen zoveel mogelijk klassikaal of in groepsverband in. Laat kinderen samen leren, spelen en bewegen.
Tip 3: kies altijd voor de meest actieve, maar passende, vorm van digitaal mediagebruik: muziek om te dansen of een spel om bewegend te leren.
Tip 4: de lente is begonnen, dus laat kinderen lekker naar buiten gaan met hun telefoon of tablet. Buiten spelen is gratis en frisse lucht gezond.
Tip 5: combineer bewegen, spelen én leren met elkaar en vind een gezonde balans tussen gebruik van digitale en niet-digitale media.
Onderaan deze blog staan meer beweegtips en suggesties om kinderen in beweging te brengen mét gebruik van de digitale media en leermiddelen van nu, waaronder Fit & Vaardig voor het digibord, tablet app Springloop en de interactieve Beweegvloer. Op de hoogte blijven en regelmatig tips ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze nieuwsbrief.


Digitale Balans Model, Netwerk Mediawijsheid en Trimbos-instituut
Hoe vind ik de optimale digitale balans?
Als ouder, verzorger, pedagogisch medewerker of leerkracht, bepaal jij voor een groot deel hoe ‘jouw’ kind zijn of haar tijd indeelt. Jij helpt kinderen bij het vinden van de balans tussen lichamelijke, mentale en sociale gezondheid. Met en zonder het gebruik van digitale media. Lees hieronder meer over het model en de factoren.
Bewegen, slapen en stilzitten
Voor bewegen gaan we uit van de beweegrichtlijnen. Voor kinderen van 0 tot 4 jaar is dit elke dag 180 minuten lichamelijke activiteit, waarvan minstens 60 minuten matig tot zwaar intensief. Voor kinderen van 4 to 18 jaar is dit tenminste 1 uur per dag matig intensief bewegen en tenminste 3 keer per week spier- en botversterkende activiteiten. Bij Springlab zijn we ervan overtuigd dat kinderen tenminste 45 minuten van de schooldag zouden moeten bewegen. In een land als Denemarken is dit al de norm.
Hoeveel slaap een schoolgaand kind nodig heeft, is leeftijdsafhankelijk. Voor kinderen van 4 tot 6 jaar is dit 11 a 12 uur per nacht. Voor kinderen van 7 tot 10 jaar 10 a 11 uur per nacht. En voor kinderen van 11 of 12 jaar is dit 9 a 10 uur per nacht.
Het stilzitten willen we beperken tot 3/4e van de totale tijd op een (school)dag. Van één uur zou je dan bijvoorbeeld 15 minuten besteden aan ‘bewegend leren’ en 45 minuten aan ‘zittend leren’.
Inspanning versus ontspanning
Wat is dan precies inspanning?
Matig tot intensief bewegen is bijvoorbeeld wandelen, fietsen, buiten spelen en zwemmen. Onder spier- en botversterkende oefeningen vallen rennen, balsporten, skeeleren, skate- en waveboarden, trampoline- en touwtjespringen, dansen, krachtoefeningen en fitness.
Tip: buiten spelen is niet alleen gezond, maar ook gratis!
En wat valt er dan onder (digitale) ontspanning?
Televisie en video’s kijken, bijvoorbeeld Netflix of YouTube. Muziek en podcasts luisteren op onder andere radio, Spotify of Storytel. En gamen op de tablet of een console als de Playstation, Xbox of Nintendo Switch. Houd hierbij rekening met de schermtijd.
Tip: klik hier en yoga mee op tv met Roos!

In 2022 halen Nederlandse kinderen (4 t/m 11 jaar) hun beweging voornamelijk uit buitenspelen, thuis (gemiddeld 7 uur per week) en op school (gemiddeld ruim 6,5 uur per week). In totaal besteden kinderen gemiddeld bijna 14 uur per week aan buitenspelen. Daarnaast is sporten met gemiddeld bijna 2 uur per week belangrijk. Kinderen besteden ruim 22,5 uur per week aan beweegactiviteiten; dat is gemiddeld ruim 3 uur per dag.
Meedoen, spelen en schermtijd
Onderdeel van de digitale balans is ook het opbouwen van relaties met andere kinderen en tijd met en voor jezelf doorbrengen. Voor jonge kinderen is het meedoen en spelen met leeftijds- en klasgenootjes erg belangrijk. Bewegend leren is klassikaal of in groepsverband toepasbaar, zeker met de digitale leermiddelen van nu (het digibord, tablets en smartphones).
De tijd die kinderen met en voor zichzelf doorbrengen valt meestal buiten schooltijd, maar we hebben natuurlijk wél de pauze. Ook deze tijd kan actief worden ingezet mét gebruik van digitale media. Bijvoorbeeld met een interactieve vloer of tablet app!
Bewegen mét (digitale) media
In samenwerking met onder andere Kenniscentrum Sport & Bewegen, Mediasmarties, Nederlands Jeugdinstituut, Kennisnet, JOGG, Humankind Kinderopvang & Ontwikkeling en Gro-up heeft Netwerk Mediawijsheid 10 tips ontwikkeld om een betere balans te creëren tussen stilzitten en actief bezig zijn. Met én zonder digitale media. Klik op de button om deze gratis te downloaden.
In beweging met de digitale leermiddelen van nu!
Interactieve beweegvloer
Tip: combineer bewegen, spelen én leren met elkaar en vind een gezonde balans tussen gebruik van digitale en niet-digitale media. De interactieve Beweegvloer laat kinderen met hun hele lijf spelen én leren. Vraag hier een gratis (virtuele) demonstratie aan!
Bewegen met de tablet
Tip: buiten spelen is niet alleen gezond, maar ook gratis!
Laat de kinderen lekker naar buiten gaan met de bewegend leren tablet app Springloop. Rennen en scannen maar.
Klik hier voor de print ’n play versie en probeer het gratis uit!
Bewegen met het digibord
Tip: zet digitale leermiddelen zoveel mogelijk klassikaal in. Laat kinderen samen leren, spelen en bewegen. De actieve taal- en rekenlessen van Fit & Vaardig zijn daarvoor erg handig én direct op het digibord in te zetten. Probeer het hier 60 dagen gratis!
Interesse?
Wil jij bewegend leren toepassen met gebruik van de digitale media en leermiddelen van nu, maar weet je niet zo goed hoe? Of heb je een vraag over de Beweegvloer, Springloop of Fit & Vaardig? Onze bewegend leren adviseur Vincent, vertelt je graag meer!
Neem contact met hem op via:
